fredag 12 januari 2024

En gömd värld av Augustin Erba

Jag läste ”Det gula ljuset” i somras och uppslukades av den. Nu har jag läst andra boken ”En gömd värld” och jag både trollbands och fascinerades av den. Jag förundras över det här universumet som författaren skapat i boken med slingerdörrar och parallella världar. Det är både smart och intelligent upplagt.

En sak som slår mig är att den tar barn och deras läsförmåga på allvar. Boken ger mycket att tänka på och klura på. 

Det finns ett driv i berättelsen som gör att man läser vidare och vidare. Just att det är så händelserikt passar åldersgruppen 10-13 år som hand i handske. Jag skulle kunna tänka mig att även äldre barn skulle tycka om boken.

Dock rekommenderar jag starkt att man läser bok nummer ett först. Annars blir det nog svårt att förstå  
”En gömd värld”. Det blir å andra sidan en win-win. Då har man två böcker att läsa +sedan en tredje avslutande del som är på väg ut. Den tänker jag kasta mig över.




Inga kommentarer: