fredag 5 januari 2024

Det här är Babylon av Safiya Sinclair

Jag har läst en helt fantastisk bok.

Det är en biografi som är trollbindande och berörande. Författaren bjuder in mig i hennes värld, hennes barndom och ett liv som jag inte hade någon kunskap om. Hon skriver så vackert, så poetisk och så målande att jag njuter av varje sida samtidigt som jag berörs uti varenda del av min kropp. Det märks att författaren är poet.

Jag känner mig tacksam att få ha läsa boken. Den har vidgat mina vyer, min horisont. Det ger något extra. Min kunskap innan om Rastafari och Jamaica var i princip obefintlig. Men tack vare denna biografi om författarens uppväxt i en strikt rastafarifamilj på Jamaica och hennes fars patriarkala åsikter och styrande så vet jag så mycket mer.

Men inte bara det. Den åskådliggör en ung persons drömmar och kamp. Det komplexa förhållandet till föräldrar. Jag önskar att den här kunde nomineras till Årets bok, så pass berörde den mig och så fint skriven är den.

Utgiven av @bazarforlag 




Inga kommentarer: