tisdag 21 november 2023

Dancing queen av Denise Rudberg

Aldrig hade jag väl trott att jag skulle tycka så genuint mycket om att läsa en bok som utspelar sig på 1970-talet. 

Men så är Denise Rudberg helt fantastiskt skicklig på att skriva historiska romaner. Jag förs tillbaka till 1970-talet med hjälp av alla markörer som bland annat kassler med ananas och Kapten Zoom men också med hjälp av all research som Denise Rudberg lagt ner och som gör att minsta del i berättelsen andas 1970-tal. Tiden kommer verkligen till liv och det är intressant att återse perioden med vuxna ögon. Se bland annat hur kvinnor och barn behandlades och hur samhällsandan var.

Även huvudpersonerna poliserna Karin och Agneta bidrar till att jag tycker om boken. Agneta är fascinerande på många olika sätt. Karin har också något som gör att jag gärna läser om henne. För att inte tala om alla relationsskildringarna, som gör det hela ännu mer intressant.

Det ska bli spännande att följa denna nya deckarserie. Självklart kommer jag läsa nästa! Det finns ju en hel del saker jag är nyfiken på och vill ha svar på.







Inga kommentarer: