fredag 13 oktober 2023

Ristmärken av Johan Theorin

Jag har väntat och längtat efter nästa bok av Johan Theorin. Det var värt all längtan.

Återigen har Johan Theorin skrivit en både spännande och fin berättelse som utspelar sig på Öland. Jag tycker så mycket om Gerlof och att få följa honom på ålderns höst. Hans delar av boken och brorsdottern Tildes delar kompletterar varandra yppermigt. Gammal och ung i olika delar av livet, men båda involverade i lösa fall. Och så tillkommer polisen Amor som ytterligare ett lager.

Johan Theorin är en riktig historieberättare. Jag läser hans berättelser med njutning.  Det finns ingen som bättre beskriver Ölands landskap och dess skiftningar. Som får en att förstå det vackra i det karga. Man känner kärleken till landskapet när man läser.

Berättelsen rör sig i två tider: under andra världskriget och 200-talet. Johan Theorin levandegör händelserna under andra världskriget. Han väcker min nyfikenhet och jag undrar fram till efterordet vad som hänt på Öland på riktigt.

Vilken lycka att ha fått läst denna bok! Tack!







Inga kommentarer: