onsdag 18 oktober 2023

Eldhjulet av Kristina Ohlsson

Glädjen är stor när man får läsa Kristina Ohlsons nya bok för mellanstadieåldern. Som jag längtat efter en bok för den här ålderskategorin av henne. Hennes tidigare rysarserier har gått varma bland mina elever.

Visst är boken härligt läskig. Den kan absolut ge mardrömmar till den känslige, eftersom den handlar både om brända barn och har en ruskig atmosfär. Jag kommer i alla fall inte se på pariserhjul på samma sätt. Inte heller kommer jag ha någon inneboende hos mig, hur trevlig denne än verkar vara.

Kristina Ohlsson visar med Eldhjulet att hon är bra på att få till den där spänningen som ger läsglädje. Oavsett om man är vuxen eller barn läser man spänt vidare. Man måste ju bara få veta vad som händer härnäst.

En liten parantes. Som vuxen läsare tycker jag att det är roligt att handlingen är förlagd till Hovenäset, där hennes vuxendeckare i Strindberg-serien utspelar sig. Jag hoppas det kommer någon blinkning till den andra serien i någon av böckerna.




Inga kommentarer: