torsdag 5 oktober 2023

Drakar och demoner: Uppvaknandet av EP Uggla

Är du en av de som kommer ihåg rollspelet Drakar och demoner? Det här är en historia som utspelar sig i den världen. E.P. Uggla har förvaltat detta utmärkt. Jag möts av en berättelse med en rollspelskänsla, som gör att både mitt inre nostalgiska barn jublar men också att mitt vuxna jag blir alldeles till mig. Det här kan nog få fler barn och ungdomar på läsandets krok.

Det är nämligen en fantasy-värld som är inspirerande och fantasieggande. Man möts av orcher, alver, dvärgar och svartankor. Det är spännande, fartfyllt och på sina ställen blodigt. En portion härlig humor sätter guldkant på det hela.

Man kan inte annat heller än att älska illustrationerna. Johan Egerkrans har gjort dem och de är lysande bra. De förmedlar den rätta känslan och jag bara njuter.

Boken handlar om tonårstjejen Tamea som är på jakt efter sin bror, eftersom hennes pappa vill gifta bort henne efter att  att hennes tatuering börjat bränna och komma till liv. Tamea är självständig och har en stark moral. Det handlar också om den tjuvaktiga alven Verven och svartankan Gizma som är ute efter hämnd. Tamea tvingas slå följe med dem.

Jag skulle säga att boken passar bäst från ca 11 år, men det beror ju på barnet. Dock passar boken även att läsa som vuxen, speciellt om man vill få en nostalgitripp. Hursomhelst är det ett underbart läsäventyr.




Inga kommentarer: