tisdag 19 september 2023

Barnvakten av Joyce Carol Oates

Det här är en berättelse som kröp under huden på mig. Obehaglig men också tragisk och smärtsam. 

Det handlar om hemmafrun Hannah som lever i Detroit på 1970-talet. Hon är hustru till en framgångsrik affärsman, men inleder en affär med en man som hon träffat på ett välgörenhetsevenemang. Det är en affär som är allt annat än sund. Samtidigt härjar en seriemördare i Detroit, som kallas barnvakten.

Det finns något hypnotiskt i texten. Jag kan inte slita mig från den, även när jag skulle behöva ta en paus. Joyce Carol Oates vänder och vrider på sätt att berätta en historia på sitt alldeles egna unika sätt. Jag imponeras (som många gånger förr) av författarens skicklighet.

Det finns mycket innehåll i romanen. Författaren skildrar klassklyftor och ojämlikheter. Kvinnans roll under denna tidsperiod och skillnaden mellan svarta och vita. Förutom detta även våld i olika former. Hon gör det med bravur.

Men det är också en berättelse är krävande att läsa. Jag känner mig helt slut när jag läst sista sidan. 



Inga kommentarer: