onsdag 19 juli 2023

Huset på rivieran av Natasha Lester

Återigen har Natasha Lester skrivit en bok som jag bara älskade.

Författaren har en helt otrolig förmåga att mixa verklighet med fiktion, så man blir så intresserad att man måste googla. Hon är den författare som alltid får mig att göra det. Den här gången har hon inspirerats av hur motståndsrörelsen räddade konstskatter på Louvren under andra världskriget.

Berättelsen blandar dåtid och nutid på bästa sätt. Båda spåren är lika intressanta. Det är så härligt! 

Dåtiden handlar om Élaine som arbetar på Louvren. Nazisterna har tagit över och hon arbetar med att katalogisera de stulna konstskatterna, men samtidigt samarbetar hon med motståndsrörelsen.

Nutid handlar om Remy som ärvt ett fantastiskt hus på rivieran, dit hon åkt för att fotografera vintagekläder till sin onlinebutik. I huset hittar hon en katalog över konstverk som stals av nazisterna under andra världskriget och känner igen en tavla. 

Det som också blir så bra är hur hon balanserar mörker och ljus genom hela boken. Med kärleken som finns där men även till exempel att det vidriga som sker ljusas upp av nutidsdelen och dess skildringar av en vacker miljö men även ljuvliga vintagekläder. Och som Natasha Lester målar upp allt. Hon får mig försvinna och befinna mig i bokens värld. För att inte tala om kärleken till vintagekläderna hon förmedlar. Jag blir så inspirerad.

Detta är helt klart en pärla som passar lata sommardagar.

Inga kommentarer: