lördag 10 juni 2023

Morden längs kartan: En dyrbar fångst av Christoffer Holst

Återigen har Christoffer Holst fångat mig i berättelsen så att jag förvånat stänger boken. Är den redan slut? Hur gick det till?

Författaren gör det så lätt att läsa. Det är som att han har komponerat en utsökt maträtt.

Först orden och formuleringarna. Hur han målar upp allt. Från landsvägen mitt i natten med sin skimrande asfalt till risotton med svamp och västerbottensost. Allt blir så tydligt. Mat och dryck beskrivs så man vill springa till närmaste affär, men även platsen Vadstena säljs in. Jag är nog inte den enda som googlar hotell och fantiserar om att åka dit. 

Christoffer Holst har även infogat sin fina humor i berättelsen och det bidrar till att det blir ännu mer mysig att läsa. Den och de färgstarka karaktärernas gör att man fastnar. Jag tycker om de två halvsystrarna. De är olika men kompletterar varandra. Den ena systern Louise ska hjälpa sin far att starta upp ett nytt hotell i hotellinteriörerna och den andra systern Lina driver en delikatessbutik på Södermalm. 

Naturligtvis är det inte bara mysigt. Precis som i en välkomponerad maträtt så finns där det som balanserar upp. Det finns spänning, mörker och tragik och Christoffer Holst har hittat rätt balans. I denna första del av Morden längs kartan är det en tonårsflicka som försvinner spårlöst.

Det är en riktig mysdeckare som en sådan ska vara. En riktig mysrysdeckare.




Inga kommentarer: