måndag 12 december 2022

Mörka julnätter av Camilla Lagerqvist och Lina Blixt

Åh, den här julberättelsen var ju helt underbar. Samtidigt som den var otroligt mysig att läsa så var den också mycket spännande och lite ryslig.

Att läsa den var att uppleva lite julmagi. Miljöerna är ljuvliga och författaren för läsaren skickligt tillbaka i tiden. Bilderna är dessutom så stämningsfulla och vackra att jag förlorar mig i dem.

Berättelsen utspelar sig på 1930-talet i Hälsingland. Gerda och hennes lillebror åker dit för att fira jul med sin mormor och morfar, eftersom deras pappa är sjuk i TBC och mamma hamnat på vilohem. Men det blir inte inte så fridefullt som tänkt. Barn börjar försvinna och det enda spåret är hovavtryck som ser ut som om julbocken varit i farten. 

Boken passar utmärkt för barn i åk
4-6. Själv planerar jag att läsa den för min klass nästa år. Det blir en fin julkalender eftersom boken är skriven i 24 kapitel. Mina elever kommer älska den.




Inga kommentarer: