onsdag 28 december 2022

Folk som sår i snö av Tina Harnesk

Jag förälskar mig direkt i det frodiga och vackra språket, i berättarrösten. Det är en njutning att läsa. Att författaren blandat in samiska ord är ett plus.

Humorn i berättelsen får mig att älska boken allt mer. Hur Màrridja pratar och diskuterar med Siri i mobilen är obetalbart. Alla upptåg hon hittar på.

Fast samtidigt är det inte bara glatt. Det finns allvar, bedrövelse och vemod i berättelsen. Allt skildrat med en värme. Den samiska och svenska historien lyfts på ett smart och lättillgängligt sätt. En viktig om än sorglig bit av vår historia.

Boken handlar inte bara om Màrridja, men hon ligger mig varmast om hjärtat. Berättelsen handlar även om hennes man Biera som börjar vara dement och om Kaj och Mimmi som flyttar upp till det lilla samhället. Kaj vars mamma hade en stor hemlighet.

Jag är så glad att jag läst boken. Det var en riktigt fin läsupplevelse.






Inga kommentarer: