söndag 24 april 2022

Den som överlever av Victor Pavic Lundberg

Wow! Det här var bra. Riktigt bra!

Huvudpersonen återvänder till sitt jobb som journalist efter att ha varit sjukskriven. Han får som uppdrag att skriva om 20-års dagen av flygkraschen på Medborgarplatsen. Hans närmsta kollega som han hamnat på kant med, börjat också kolla upp det hela. Hon hittar något som inte verkar stämma.

Det är så övertygande skrivet med flygkraschen att jag nästan tvivlar på mitt minne och börjar googla om det hänt på riktigt. Jag tycker det är ett fräsch sätt att lägga upp en berättelse på.

Det är också övertygande hur författaren skildrar huvudpersonerna. Hur de reagerar, hur de är och vad de gör. Det är levande och huvudpersonerna är starkt skildrade.

Framför allt är det mycket spännande. Språket är rappt och det är ett underbart flyt i berättelsen. Jag sträckläste boken, utan att kunna lägga ifrån mig den. Min sambo var också helt fast i boken.

Den här debuten och början på en ny serie är fantastisk. Jag kommer slänga mig över nästa del när den kommer.



Inga kommentarer: