fredag 10 december 2021

Benvittring av Johan Theorin

Jag är helt lycklig efter att ha läst Benvittring. Jag har längtat så mycket efter en ny bok i Ölands-sviten. Nu är det äntligen här och den är bättre än jag vågat hoppas på.

Miljöerna är så levande. Författaren gör Öland till läsarens Öland. Jag inte bara är där, jag lever där. 

Hans karaktär Gerlof lever så starkt i mig. Fastän det var åtta år sedan, känns det inte som det. Det är som att träffa en gammal vän, eller kanske rättare sagt en gammal släkting. För Johan Theorin lyckas ger liv till karaktären på ett sätt som gör att han blir en i familjen.

Hur är själva berättelsen då? Jo, det är en spännande och fascinerande historia, som övertygar. Han lyckas utmärkt med att berätta ut flera personers perspektiv. Berättelsen fördjupas och fördjupas. 

Det är helt enkelt mästerligt skrivet.




Inga kommentarer: