måndag 28 juni 2021

Boktips för 9-12 år

Boktips 9-12 åringar

Det blir ingen sommar utan en Glimma-bok. I boken ”Tjuvarna” blir det riktigt spännande, eftersom Lilly, Stina och nya vännen Stella går på tjuvjakt. Men framför allt är det så mysig läsning, eftersom allt kring hästlivet är väl beskrivet. Man vill bara ha en till bok att läsa.

”Avslöjande” är andra boken i serien ”Den längsta resan”. Det har blivit dags för jord-dagen ombord på rymdskeppet Greta T. Det är då Sirius och Allena gör en upptäckt som förändrar allt. Det är en intressant Science fiction-serie, som får en att tänka.

De två böckerna i Överlevarna: Emmi i staden som brann och ”Sara och spanska sjukan” är riktigt spännande (och helt fristående) historiska berättelser om två olika sorters katastrofer. De fascinerar och är precis sådana berättelser som man bara måste sträckläsa.

Jag fnissar när jag läser ”En Minecraft-zombies dagbok: Ombytta roller”. Det är en underbar humor. Den är så härlig att läsa och känna igen saker från Minecraft-spelet. Det är fjärde boken och en av mina favoriter.

”Tuff nog” är första delen i fotbollsserien Sanja. Det handlar naturligtvis om fotboll, men det handlar också om att hitta sig själv. Sanja får alltid höra att hon ska tuffa till sig, så en dag får hon nog och försöker hitta en tuffare stil. Men blir hon riktigt nöjd?

I ”Sana och Taj Mahal” får man befinna sig i år 1640 när Taj Mahal håller på att byggas. Sana möter Nima, som håller på att dekorera en stenvägg genom att mejsla ut blommor och sätta i ädelstenar. Det gör mig jag så sugen på att få se det i verkligheten. Boken handlar också om vänskap över religionsgränserna.

Jag lär mig mycket i böckerna om Lisa & Max. I ”Hotet ombord” handlar det om uppfinnaren John Ericsson och främst om hans uppfinning båtpropellern och hur han ska försöka vinna en tävling för att bevisa att den är mycket bättre än segel och ånga. Det blir mycket spännande när en sabotör försöker förhindra Ericssons nåt från att starta.

I boken ”Djurvårdare” får man lära sig vad en djurvårdare gör och får följa med Caroline i hennes jobb som rovdjursvårdare på Skåne djurpark. Det är så intressant att till och med jag blir sugen på att pröva det yrket

Utgivna av @hegasforlag




Inga kommentarer: