tisdag 18 maj 2021

Tre bra högläsningsböcker för åldern 6-9 år

Här kommer tips på tre finfina högläsningsböcker för åldern 6-9 år.

”Sillen får ett syskon” är en finstämd berättelse om Sillen som är hos morfar eftersom han ska få ett syskon. Boken är mysigt filosofisk och jag önskar jag hade ett barn i 6-8 års åldern att krypa ihop i soffan med och läsa den. Jag vill prata om alla funderingar kring bland annat en sliten vacker kopp, att vänta och när snart är. Det gör den till en liten pärla till kapitelbok.

”Rikast i världen” tar upp viktiga ämnen och får läsaren att tänka. Vad handlar att vara rik om? Vad är solidaritet? 
Berättelsen handlar om Alba som saknar tiden när byborna delade gemensamt på saker och ting. Nu försöker alla roffa åt sig och bråkar mycket. Det är då Alba hittar en skattkarta. Hon vill tillsammans med sin vän Elias och geten Yanko hitta skatten före folket i byn, så att hon dela den lika till alla och folket kan bli vänner igen. Det blir en spännande berättelse som har sina humoristiska inslag. Ett riktigt guldkorn bland böckerna för 6-9-åringarna.

När jag börjar läsa ”Ylvania- hotet mot väktarstjärnan” påminns jag om varför böckerna i serien är så älskade. Ylva Hällen målar upp den här världen så levande att man sugs in i berättelsen. Härliga rysningar kommer när allt det magiska sätter stämningen. För mig blir det tidningen Noticia magica som ger det första välbehagliga rysningen. Innan man vet ordet av är man djupt inne i äventyret och involverad i vännerna och det som de utsätts för. Det är så här uppslukande böcker ska skrivas.







Inga kommentarer: