lördag 29 maj 2021

Finfina djurböcker: Djuren i vattnet och Djur med superkrafter

Jag har läst två böcker, som fångade min uppmärksamhet totalt. Jag bara skulle bläddra i men som slutade med att jag läste dem från början till slut, i en sittning. Det fanns så mycket intressant fakta. För det handlar om fakta om riktiga djur, men saker som man kanske inte har koll på. 

Djuren i vattnet berättar fakta i serieform med små faktarutor och en liten portion humor. Det är så lättillgängligt. Visste du t ex att spiggpappan arbetar så hårt med att ta hand om bo, ägg och yngel att de inte har tid att äta?

Djur med superkrafter berättar om djur och egenskaper dessa djur har som människan försökt lära sig av och härma, t ex har trollsländans vingar inspirerat till vindkraftverk.

Jag måste erkänna att jag dessutom krävde min omgivnings uppmärksamhet eftersom jag hela tiden frågade: ”Visste du att...” . Det är en sidoeffekt av att läsa boken. Man blir så entusiastisk att man bara måste dela med sig av de nyförvärvad kunskaperna. Jag gissar att det kommer bli så i mitt klassrum också när eleverna läser boken. De kommer berätta för varandra om all fascinerande fakta de läst.

Därför tycker jag att det verkligen är toppenböcker att ge bort till både små och stora barn. Det kan ju ibland vara svårt att få barnen att skiljas från sin surfplatta, mobiltelefon, dator eller tv-spel, men de här två böckerna gör det betydligt lättare. Till och med min tonåring blev nyfiken och försvann med en av böckerna.



Inga kommentarer: