fredag 5 mars 2021

Min mörka Vanessa av Kate Elizabeth Russell

Jag känner smaken av galla när jag läser boken. Jag kan inte annat än att läsa små bitar i taget. Den väcker så mycket inom mig att jag måste få chans att hantera det mellan läsningarna.

Jag avskyr tanken på grooming och det här är en välskriven bok om det. Den visar hur otäckt lätt det kan bli så här. Hur den 42-åriga läraren Stranes manipulation påverkar den 15-åriga Vanessa. Får henne att ändra sin syn på sig själv och det hon vet. Det får mig att bara vilja rycka tag i Vanessa och dra iväg henne. Jag funderar över vad jag skulle säga om jag hade fått chansen. Hur skulle jag kunna för Vanessa att förstå? Det finns så mycket jag skulle vilja säga till Mr Strane också. Jag känner mig som en rasande furie när jag tänker på honom och vad han gör. Hade jag fått möta honom i verkligheten så hade jag varit en exploderande vulkan. Han får mig att känna äckel. 

Berättelsen får mig även att tänka på alla Vanessa där ute som blivit utsatta för det här. Där omgivningen inte förstått eller velat förstå. Vad har det gjort med dem och hur hanterar de detta idag? 

Jag har läst Min mörka Vanessa som en del av #pocketpoddens stora bokcirkel. 

#minmörkavanessabokcirkel



Inga kommentarer: