torsdag 22 oktober 2020

Mer väsenologi av Ingela Korsell och Reine Rosenberg

Jag är så glad över ”Mer väsenologi”. Första boken var en toppenbok och både jag och mina elever längtade efter mer. Lyckan var verkligen gjord när denna kom. Första boken kunde inte ha fått en bättre uppföljare. 


I boken får man möta 13 st väsen, som t ex gruvrå, lyktgubbe och nattkorp. Först är det en finfin beskrivning av väsendet och sedan en kuslig sägen och därefter fakta i berättande form, allt inramat av stämningsskapande illustrationer. Perfekt upplagt för slukaråldern. Man måste ju bara gilla den extra mycket, eftersom den lockar de som helst tycker om att läsa fakta, att läsa berättande texter också. 


Jag gick även igång på magi-faktadelen i slutet av boken, vilket jag misstänker flera av mina elever också kommer göra.

Betyg: +4 av 5
Förlag: Natur&Kultur