söndag 27 september 2020

Flickebarn nr 291 av Ninni Schulman

Jag har läst klart boken och sitter i min fåtölj, starkt tagen med tårar i ögonen. Det tar en stund innan jag kan samla mig och börja skriva om boken. Känslor och tankar virvlar runt.

Att bli inbjuden till Ninni Schulmans inre och vad hon upplevt är en fin gåva. Det är djupt personligt, men samtidigt slår det an till saker inom mig. Upplevelser. Minnen. Tankar. Jag är säker på att andra kommer uppleva det också. Det ligger i hur det är skrivet.

Det är naket och självutlämnande berättat. Privat utan att vara kletigt. Det är helt enkelt perfekt avvägt. Det blir universellt, eftersom det går att relatera till i och med att Ninni Schulman hållit det rättframt och äkta. Du kommer förstå vad jag menar, när du läser.

Jag känner mig inte som samma person efter jag läst boken. Det är en av de starkaste böcker jag läst. Tack Ninni!


Betyg: 5 av 5
Förlag: Bazar

Inga kommentarer: