onsdag 8 juli 2020

Sweet home Dalarna av Karin Jansson

Visst är det härligt med en läsupplevelse som är genuint trevlig. 

Mitt humör åker upp när jag läser. Inte bara på grund av att det är en charmig landsbygd-feelgood, utan även på grund av den humor som lockar mig att skratta åtskilliga gånger. Jag känner igen tonen från Byvalla-serien, vilket gör mig mycket glad. 

Jag älskar att huvudpersonen Madde är en hovslagare. Det är verkligen inte ett yrke man möter ofta i litteraturen.


Handling: Hovslagarlärlingen Madde Johansson trivs med sitt trygga liv i den lilla byn i Dalarna där hon vuxit upp. Livet lunkar på med jobb, chipskvällar i soffan och regelbundna ligg med exet Jonte, och på fredagskvällarna drar bästisen Klara med henne till hotellet för att dricka öl. Och det räcker väl så, eller hur? När stockholmaren Niklas en varm sommardag blåser in i Maddes liv förändras allt. Hans ljusblåa ögon och smittande busighet får Madde att för första gången förälska sig. Och när sommaren går mot sitt slut väcks en stor fråga: ska Madde våga följa med Niklas tillbaka till storstaden och lämna sitt älskade Dalarna? Hur vet man var man hör hemma? Och finns det något att lära sig av idolen Janis Joplins text Try just a little bit harder?

Betyg: 4 av 5
Printz Publishing

1 kommentar:

Lena sa...

Låter som en mysig bok.