torsdag 18 juni 2020

Imperiets arvingar: Bortförda och Järnrosen

Det här är Science fiction på riktigt för barn. Ända sedan jag läste böckerna ”Bortförda” och ”Järnrosen” kan jag inte sluta att tipsa om böckerna hejvilt till alla.

För mig går tankarna t ex till tv-serien Star Trek Voyager (som jag älskar). Det är spännande och en mer avancerad rymdberättelse. Passar väldigt bra för slukaråldern. Jag hoppas jag får se mycket mer sådant här framöver, för rymden och dess möjliga innevånare är en mycket intressant plats.




Jag älskar  att de låter några seriestrippar utan text, lite här och där, vara med och berätta historien,



Det är så pedagogiskt att detta finns i början av boken, 


Samt att varje kapitel tydligt visar vem det som är huvudpersonen.


I slutet av båda böckerna  finns en karta över rymdskeppen. Det får börden inom mig att gå igång. 



Så det här är verkligen något att ge i sommarlovspresent till 9-12 åringen. 

Betyg: +4 av 5
Läsålder från ca 9 år
Förlag: Rabén & sjögren





Inga kommentarer: