fredag 1 maj 2020

Den röde hanen av Anna Granlund

En spänningsroman som utspelar sig på en brandstation, bara det fångar mitt intresse. Det är kul att få läsa något som utspelar sig i en annorlunda miljö.

I boken får man alltså följa livet på en brandstation på Östermalm. Jag blir positivt överraskad över hur bra jag trivs där och hur mycket jag (när jag slår igen boken) vill återvända dit. 

Det är också så skönt att slippa frosseri i otäcka detaljer. Det är definitivt tillräckligt dramatiskt som det är. Det blir en trivsam spänningsroman, speciellt eftersom den innehåller så pass mycket av relationer och kärlek. 

Men jag måste betona att det är spännande, mycket spännande. Anna Granlund har ett sådant driv i berättelsen, att jag läser sidorna som om jag hade en eld i baken. Så ja, Anna. Jag vill gärna läsa bok två.



Handling: Märkliga och många gånger livsfarliga händelser drabbar utryckningsgrupp fyra på Östermalms brandstation i Stockholm. Särskilt utsatt tycks ledaren för gruppen, brandmästare Stefan Berg, vara. Är någon ute efter att skada just honom? Eller är hela gruppen i fara? Brandingenjör Jessica Frank hamnar mitt i dramat i sin roll som brandorsaksutredare. Både Stefan och Jessica bär på ärr när de möts. Stefan kämpar med att hålla samman sin utryckningsgrupp samtidigt som han vacklar efter en plötslig och smärtsam separation. Jessica brottas med spöken ur det förflutna och gör allt för att dölja sina påtagliga skador. Tillsammans letar de efter svar på de många gåtor och rökridåer som finns framför dem.

Inga kommentarer: