lördag 7 december 2019

Svenska hjältinnor: 100 berättelser om smarta, starka och modiga kvinnor

Det här kommer nog vara den bok jag läst flest gånger, både i år och kommande år. Det är nog den bok jag kommer bära omkring på mest. Jag vill ju både att mina barn och mina elever ska få höra om dessa kvinnor. Så det blir att bära boken fram och tillbaka. Kanske borde jag investera i två böcker. 


Man kan läsa om fattiga sjubarnsmamman Erika Aittamaa som är Lovikavantarnas skapare. Om Karolina Widerström, som utbildade sig till läkare trots att det inte fanns kvinnliga läkare när hon var liten. Om juristen Kerstin Burman som kämpar för transpersoner. Om drottning Kristina som gick sina egna vägar. Om Lovette Jallow, som flyttade till Sverige som 11-åring och som tycker att alla hudnyanser är vackra och skrivit en bok med sminktips som används över hela världen på utbildningar och av stylister. Om uppfinnaren och entreprenören Maria Christina Bruhn - den första kvinnliga uppfinnaren i Sverige.

Betyg: 4 av 5
-~-~-~-~~-~~-~-~-~-~-~-~-~-
Titel: Svenska hjältinnor: 100 berättelser om smarta, starka och modiga kvinnor 
Författare: Colette van Luik och Anna Nordlund
Antal sidor: 215
Förlag: Bokförlaget Max Ström
Utgivningsår: 2019
ISBN: 9789171264800
Finns t ex hos: 
AdlibrisBokus eller din lokala bokhandel

Inga kommentarer: