lördag 30 november 2019

Himmel över Alaska av Kristin Hannah

Vilken fantastisk berättelse! Jag är fortfarande helt uppslukad av den fastän det gått mer än en vecka sedan jag läste sista sidan. 

Det är en riktig roman-roman som tar läsaren med storm. Kristin Hannah lyckas väva ihop det tragiska med det hoppfyllda och allt i en miljö som speglar både ljus och mörker på bästa sätt. Jag blir både lockad av Alaska och avskräckt. Jag tycker jag växt upp ensligt, men det är inget mot detta. Men samtidigt så finns det en tjuskraft i den storslagna naturen och hur människorna lever och tar hand om varandra.

Författaren är dessutom en mästare på att skildra de trasiga relationerna. Det känns äkta och man är verkligen med på Lenis berg och dalbana. Ibland håller jag andan inför vad som ska ske.

Himmel över Alaska” går in på listan som en av årets favoriter.

Handling: Det blir inte första gången trettonåriga Leni flyttar när hennes impulsive pappa bestämmer att familjen ska bosätta sig i Alaska. Han vill att de ska göra ett nytt försök på ett nytt ställe, för att försöka få ordning på allt. Också Leni hoppas att tillvaron ska bli bättre i den ärvda stugan i vildmarken - så mycket stormigare kan det i alla fall inte bli. Den första tiden verkar lovande. Men när vintern kommer sänker mörkret sig över familjen. 

Betyg: +4 av 5
-~-~-~-~~-~~-~-~-~-~-~-~-~-
Titel:  Himmel över Alaska
Författare: Kristin Hannah
Antal sidor: 460
Förlag: Albert Bonnier förlag
Utgivningsår: 2019
ISBN: 9789100178215
Finns t ex hos: 
AdlibrisBokus eller din lokala bokhandel

Inga kommentarer: