söndag 22 september 2019

Väsenologi av Ingela Korsell och Reine Rosenberg

Ooh, här har vi en guldgruva i nordisk folktro. Ingela Korsell har skrivit en fantastisk bok. 

Jag gillar hur hon lagt upp det med en överskådlig och smart upplagd faktasida om väsendet.


Sedan en berättelse.


Och därefter mer fakta i textform om det aktuella väsendet.


Sedan får man läsa om nästa väsen på samma sätt. Man får även kunskap om magiska saker och magiska växter på några sidor.

Jag fullkomligt älskar det! Dessutom är ju illustrationerna av Reine Rosenberg helt underbara. Jag vill aldrig släppa ifrån mig boken. Nåja, jag antar att jag måste väl låna ut den till mina barn. 

Väsenologi är en toppenbok för alla barn som gillar läskiga saker. Definitivt en måstebok för den som läst Pax-böckerna. Läslovet närmar sig med stora steg nu och vad kan väl passa bättre än denna för 9-12-åringarna.

Betyg: +4 av 5
-~-~-~-~~-~~-~-~-~-~-~-~-~-
Titel: Väsenologi
Författare: Ingela Korsell
Illustratör: Reine Rosenberg
Antal sidor: 115
Förlag: Natur&Kultur
Utgivningsår: 2019
ISBN: 9789127161894
Finns t ex hos: AdlibrisBokuscdon

Inga kommentarer: