lördag 4 maj 2019

Staden av Camilla Steen

Är du fascinerad av spökstäder? Staden är en berättelse om en sådan. Det är en riktig suggestivt läskig berättelse, samtidigt som det verkligen är en bladvändare. Jag läser, ryser och tänker att det är otroligt bra. Precis vad jag längtade efter att läsa, utan att veta att det var precis det här jag längtade efter att läsa. 

Miljöbeskrivningarna är så målande att det känns fel att utrycka det så simpelt. Camilla Sten etsar in miljöerna på hornhinnan. Jag ser fortfarande allt framför mig helt klart och tydligt. Författaren har även lyckats skildra personerna så väl att jag väntar mig att möta dom på riktigt. De är så opålitliga att man inte vet vad man ska tro och vem man ska lita på, vilket gör berättelsen än mer otäck.

Det sägs ju att Ajvides böcker gör att Stephen King skulle kunna tänka sig komma till Sverige. Nåja, nu finns ytterligare ett skäl.


Betyg: -5 av 5
-~-~-~-~~-~~-~-~-~-~-~-~-~-
Titel: Staden
Författare: Camilla Steen
Antal sidor: 334
Förlag: Norstedts
Utgivningsår: 2019
ISBN: 
9789113087061
Finns t ex hos: AdlibrisBokus, cdon

Inga kommentarer: