lördag 20 april 2019

Går genom vatten, går genom eld av Christian Unge

Ibland är det som att det låter ett glatt litet pling i huvudet på mig när jag läser något som känns rätt eller riktigt bra. När jag började läsa ”Går genom vatten, går genom eld” lät det pling i huvudet på mig flera gånger om.

För det första utspelar sig ”Går genom vatten, går genom eld” på akuten. För mig som älskade tv-serien Cityakuten, var det här som att på sätt och vis få den i bokform. Christian Unge kan verkligen skriva så man är med på plats, i hetluften. Man känner adrenalinpåslaget. Vad ska man ge patienterna för  behandling? Kommer det lyckas? Allt det där som är så spännande. Det går ett il av glädje genom mig bara jag tänker på hur bra det är gjort.

Nästa pling kom med huvudpersonen. Tekla är en sådan intressant karaktär. Hon kommer ihåg allt hon läst. Det är en superhjälteförmåga i en vanlig person. Jag är otroligt fascinerad av henne och vill bara fortsätta läsa om henne. 

Som om inte detta är nog så är ”Går genom vatten, går genom eld” grymt spännande. En sprängningsattack på ett höghus och det som det medför hos bland annat kriminella nätverk och maffialedaren Victor Umarov, skapar ytterligare  spänningsmoment. På så sätt kopplas två bra världar ihop: Thriller med sjukhusroman. Jag kan inte komma på att jag läst en bok som gjorts precis på det här sättet. En väldigt bra idé!

Går genom vatten, går genom eld ska man definitivt läsa om man vill ha något spännande, som man kan lägga ifrån sig. 


Betyg: +4 av 5
-~-~-~-~~-~~-~-~-~-~-~-~-~-
Titel: Går genom vatten, går genom eld
Författare: Christian Unge
Serie: Tekla-serien 1
Antal sidor: 427
Förlag: Norstedts
Utgivningsår: 2019
ISBN: 
9789113080543
Finns t ex hos: AdlibrisBokus
cdon

Inga kommentarer: