torsdag 11 april 2019

En bur av guld av Camilla Läckberg

”En bur av guld” är verkligen en helt annan typ av bok än Fjällbacka-böckerna. Jag hade ju hört det, men hade inte förstått hur olika de skulle vara. I ”En bur av guld” har Camilla Läckberg skruvit upp volymen. Det är vassare och det sprakar av lyx.

”En bur av guld” handlar om Faye, en intelligent kvinna från enkla förhållanden, som blivit en rik hemmafru. Hon står i bakgrunden och låter sin man ta all ära. Allt förändras dock när han sviker henne. En plan om hämnd tar form.

Jag älskar just att det handlar om en intelligent kvinna som fått nog och gör något åt saken. Att hon inte tänker bara tyst, le och täcka för sin man längre. På något sätt får jag känslan av Tracy hämd av Sidney Sheldon (som jag älskade vansinnigt mycket), men också Fay Weldon med en hint av Solsidan. Allt  i en 2019 års-förpackning. Camilla Läckberg har tagit sig an ett högaktuellt ämne på bästa sätt.

Jag fastnade totalt i boken, öroninflammation till trots. ”En bur av guld” har ett spännande driv som gör att man måste bara läsa en sida till. Hur ska det gå för Faye? Dessutom har läsningen av ett liv i lyx en stor dragningskraft. Jag både fascineras och blir förskräckt. Den delen har Camilla Läckberg lyckats riktigt bra med. Det känns sofistikerat och smakfullt, samtidigt som det visar överklassens baksida.

Så måste det nämnas att det i boken finns flera heta sex-scener. Även dessa har Camilla Läckberg lyckats med. De är både bra skildrade och de är relevanta i storyn. De passar in helt enkelt.

Jag gullar inte precis allt, men det hindrar mig inte från att tycka att det här är Camilla Läckbergs bästa bok. 

”En bur av guld” är ett riktigt härlig välfyllt påskägg att njuta av i påsk! Det här har Camilla Läckberg gjort riktigt bra!



Betyg: 4 av 5
-~-~-~-~~-~~-~-~-~-~-~-~-~-
Titel: En bur av guld
Författare: Camilla Läckberg 
Serie: Fayes hämnd #1 (av 2)
Antal sidor: 370
Förlag: Forum
Utgivningsår: 2019
ISBN: 
9789137152684
Finns t ex hos: AdlibrisBokus
cdon
#enburavguld

1 kommentar:

Anonym sa...

Jag förstod inte vad det var för bilder Faye hittade på sim dotter i Jacks fil? Lyssnade nämligen och fick inger grepp om saken.