måndag 25 februari 2019

Kastanjemannen av Søren Sveistrup

Ni vet de där gångerna man hört att andra lovordat en bok, flera gånger om, och man själv ska läsa den sedan. Man är sugen på att läsa men samtidigt rädd. Så var det med mig och boken Kastanjemannen. Kan den verkligen vara så bra som de säger? På riktigt? 

Så började jag läsa Kastanjemannen och svaret är enkelt. Ja. Den är bra. Mer än bra. Den har en elektrificerade spänning. Det är en obehaglig historia, men det ingår i dealen med kriminalromaner. Den är välskriven. Nu efteråt tänker jag: ” Varför oroade jag mig?” Kastanjemannen är en stark läsupplevelse. Den kommer definitivt ligga i toppen av mina lästa böcker när året är slut. 

Betyg: +4 av 5
-~-~-~-~~-~~-~-~-~-~-~-~-~-
Titel: Kastanjemannen
Originaltitel: Kastanjemanden
Författare: Søren Sveistrup
Antal sidor: 558
Förlag: Albert Bonnier Förlag
Utgivningsår: 2019
ISBN: 
9789100178550
Finns t ex hos: AdlibrisBokus
cdon

Inga kommentarer: