onsdag 14 november 2018

Augustprisnominerade Ædnan av Linnea Axelsson


Jag är djupt imponerad av hur enastående Linnéa Axelsson skildrar och ger röst åt samernas ofattbart sorgliga och hemska historia med tvångsförflyttningar, rasbiologiska mätningar och utsatthet med så få ord. Det är ett fantastiskt diktepos, som både berör mig och gör mig arg. Hur kan man behandla någon så fel? Och all denna kultur som svenskarna höll på att förinta. Vilken tragedi! Jag blir så sorgsen. Hur ska vi någonsin kunna betala av den skulden? Speciellt eftersom vi fortfarande gör så den ökar.

Som du säkert märker är jag starkt tagen av Ædnan. Det är en av de absolut bästa böcker jag läst i år. Och jag som höll på att missa den. Vilken förlust det hade varit!


Betyg: 5 av 5
-~-~-~-~~-~~-~-~-~-~-~-~-~-
Titel: Ædnan 
Författare: Linnea Axelsson
Antal sidor: 759
Förlag: Albert Bonnier förlag 
Utgivningsår: 2018
ISBN: 
9789100173647
Finns t ex hos: AdlibrisBokus
cdon

1 kommentar:

Wilma Nordlund sa...

Den är helt fantastisk!