tisdag 20 november 2018

Bränn alla mina brev av Alex Schulman

Att läsa Bränn alla mina brev är en drabbande läsupplevelse. Jag är tagen bortom ord. Vilken kärleksberättelse! Det är hjärtslitande att veta redan i början att den inte kommer sluta bra, men herregud vilken historia. Ju mer jag läser, desto mer vill jag läsa. Hur blev det så? Vad hände? Och hur kunde Alex mormor bli så nedtryckt? 

Jag är helt fascinerad över att det har hänt på riktigt. Att den här kärlekshistorien faktiskt har utspelat sig. Jag tror den kommer räknas till en av historiens största kärlekshistorier. Vad fint att den numera finns nedtecknad och inte bortglömd.

Det är även så intressant det som boken också handlar om: Hur man ärver beteenden, konflikter och känslor. Hur man behandlar andra utifrån vad man växt upp med. Jag tror att det går att bryta, om man är medveten om det. 

Jag är återigen imponerad av hur öppen Alex är i sitt berättande. Han delar med sig av privata detaljer på ett rättframt sätt. På ett sätt som gör att orden går rätt in i läsaren. Det är bara att konstatera - Alex Schulman har lyckats igen.

Bränn alla mina brev handlar om hur Alex bestämmer sig för att ta reda på mer om sin morfars historia, för att förstå sitt eget beteende. Då snubblar han över en hjärtslitande kärlekshistoria, som han inte hade någon aning om. Hans hunsade mormor har haft en hemlighet i alla dessa år. 


Betyg: +4 av 5
-~-~-~-~~-~~-~-~-~-~-~-~-~-
Titel: Bränn alla mina brev
Författare: Alex Schulman 
Antal sidor: 275
Förlag: Bookmark förlag 
Utgivningsår: 2018
ISBN: 
9789188745149
Finns t ex hos: AdlibrisBokus,
cdon

Inga kommentarer: