tisdag 9 oktober 2018

Spionen i äppelträdet


Spionen i äppelträdet har DET. Det där som fångar och engagerar och som gör att man bara vill fortsätta läsa. Jag älskade den! Men inte bara jag gjorde det. Jag testade den på en av mina elever i sexan. Efter 10 minuters läsande utbrast hon spontant: Eva - den här är ju jättebra!



Den judiska lekkamraten Esther försvinner tillsammans med sin familj under andra världskriget. Pojken Wim i Holland tror länge att hans vän har dött. Men Esther och hela hennes familj överlever kriget på ett alldeles speciellt sätt. Det dröjer sjuttio år innan Wim får veta sanningen.

Tonåringen Henny är mer arg än rädd under kriget. Varje dag klättrar hon upp i ett äppelträd och spanar. Men vad spanar hon på?

Spionen i äppelträdet utspelar sig i ett Europa i ruiner för sjuttio år sedan och i ett nutida Israel. Den bygger på flera verkliga berättelser.

Spionen i äppelträdet är en fristående uppföljare på Tulpanpojken, som jag tyvärr inte har läst. Det måste jag ju göra!

Betyg: 4 av 5
-~-~-~-~~-~~-~-~-~-~-~-~-~-
Titel: 
Spionen i äppelträdet
Författare: Christina Waldén
Antal sidor: 178
Förlag: rabén&sjögren
Utgivningsår: 2018
ISBN: 
9789129711523
Finns t ex hos: AdlibrisBokus
cdon

Inga kommentarer: