lördag 6 oktober 2018

Olle & Bolle av Charlotta Lannebo och Ellen Ekman

Det är igenkänning så jag får andnöd, känner mig svag och tokskrattar samtidigt. Den mamman har jag varit. Jag  vet precis hur hon känner det. Och barnen kan känna igen sig ur sitt perspektiv. Min 10-åring sa att den här skulle vi ha läst många gånger när hon var liten. 


Jag fullkomligt avgudar bilderna. Ellen Ekman har fångat ansiktsuttryck på pricken. Dessutom ger hon många detaljer att titta på. För att inte tala om kombination av realism och mjukhet. Det är tilltalande.



Jag önskar att Olle & Bolle handlar hade funnits när barnen var små. Jag hade nog behövt den. Barnen också. Fortfarande är bananerna på mataffären räddningen, samtidigt som dom kan vara lite knepiga. Och man KAN ju faktiskt köpa bullar också när orken tar slut, precis som mamman i boken gör på slutet. Så mitt tips är: Läs Olle & Bolle handlar med dina barn och skratta och andas - och bestäm bara att ni ska baka när ni har allt hemma!

Denna underbara bilderbok passar från 3 år.

Betyg: -5 av 5
-~-~-~-~~-~~-~-~-~-~-~-~-~-
Titel: Olle & Bolle handlar 
Författare: Charlotta Lannebo
Illustratör: Ellen Ekman
Serie: Olle & Bolle #2
Antal sidor: 32
Förlag: raben&sjögren
Utgivningsår: 2018
ISBN: 
9789129708516
Finns t ex hos: AdlibrisBokus
cdon

Inga kommentarer: