onsdag 12 september 2018

Harris Tweed av Peter May

Jag älskar hur Peter May knyter an till det skotska och hur han skildrar dessa miljöer. Denna gången överraskade han mig genom att låta handlingen kretsa kring tweedtillverkning. Denne författare får mig, med sina underbara poetiska beskrivningar, att längta tillbaka till Skottland. 

”Jag lyfte i tyget som hängde över en stol.>>Är det här Ranish? << Han nickade. Det var mjukt och utsökt och kändes nästan sensuellt när jag lät det glida genom fingrarna. Men det var färgerna som fängslade mig. >>Det här är vackert. Det får mig att tänka på torvbrytningen uppe på Pentland Road under soliga dagar. Alla de här olika nyanserna. Den första nya växtligheten som spirar under vintergröset. Grönt och rött. Och det bruna från ljungens rötter, och det blå från himlen som speglas i alla de där pyttesmå vattensamlingarna.”

Jag kommer aldrig att se på tyger på samma sätt. De kommer alltid vara lite magiska från och med nu. Speciellt tweed. 

Det når inte upp till Lewis-triologin, vilket är svårt eftersom den var makalös. Det är likväl en spännande relations-thriller i den speciella Peter May-andan.

Handling: ”Niamh & Ruairidh Macfarlane har varit ett par i över tio år och äger tillsammans det exklusiva väveriföretaget Ranish Tweed. På en affärsresa till Paris, där de ska göra marknadsföra sina tyger, upptäcker Niamh först att Ruairidh har en affär, och blir sedan vittne till hur han och hans älskarinna dödas av en bilbomb. Förtvivlad återvänder Niamh till Yttre Hebriderna och till den avlägsna klipptopp som varit deras gemensamma hem. Hon ser tillbaka på sitt liv med Ruairidh och försöker desperat komma på vem som skulle kunna ha velat se honom död. Den franska polisen, som till en början misstänkt terrorism, har nu skickat kriminalaren Sylvie Braque efter sin huvudmisstänkta: Niamh själv. De båda kvinnorna dras under utredningen allt närmare varandra och mot en dödlig, hänsynslös fiende.”


Betyg: +4 av 5
-~-~-~-~~-~~-~-~-~-~-~-~-~-
Titel: Harris Tweed
Originaltitel: I’ll keep you safe
Författare: Peter May
Antal sidor: 349
Förlag: Modernista
Utgivningsår: 2018
ISBN: 
9789177813507
Finns t ex hos: AdlibrisBokus
cdon

1 kommentar:

Hedvig Agneta sa...

Jag blev riktigt besviken på den svaga intrigen. Det enda som var bra var miljöbeskrivningarna och just det du skriver om - beskrivningen av tyget och processen kring det. Det går ju inte att skriva för mycket eftersom jag inte vill spoliera läsningen för någon, men att en försmådd person skulle agera som hen gjorde i Paris... nej, det köper jag bara inte. Och modeskaparens agerande? Jag läste hela boken, det var ju ändå Peter May - men efter Lewistrilogin och Coffin Road blir det bara sämre, tyvärr. Trots detta kommer jag att kasta mig över nästa Peter May.