måndag 20 augusti 2018

1793 av Niklas Natt och Dag

Jag förstår varför 1793 är så omtyckt. Den är en spännande och oförglömlig berättelse, som satte sig starkt i mig. Detta genom att den levandegör ett mörkt 1700-tal på ett fantastiskt sätt. Jag känner stanken sippra ut genom boksidorna och och jag börjar huttra av kylan. Omgivningarna runt omkring mig förvandlas till dunkla, smutsiga Stockholmsmiljöer. Jag lider med människorna och är så glad att jag lever på 2000-talet.

Handling: Hösten 1793 hittas ett lik bland allt avskräde i Fatburen på Södermalm. Den döde saknar armar och ben. Hur har liket hamnat där? Cecil Winge hjälper polisen men han är döende i lungsot. Ska han hinna lista ut sanningen? 

Niklas Natt och Dag väver ihop ett mörkt och hemskt mordmysterium med hjälp av fyra berättelser. Jag får nästan mardrömmar.

Boken är nominerad till Årets bok 2018.


Betyg: +4 av 5
-~-~-~-~~-~~-~-~-~-~-~-~-~-
Titel: 1793
Författare: Niklas Natt och Dag
Antal sidor: 452
Förlag: Månpocket
Utgivningsår: 2018
ISBN: 
9789175038209
Finns t ex hos: AdlibrisBokus
cdon

Inga kommentarer: