lördag 16 juni 2018

Kvinnan på bänken


Att läsa Anna Janssons böcker är sommar för mig. Jag upptäckte dom en sommar för många år sedan. Det finaste minnet jag har av serien är när jag ligger i hängmattan gravid med mitt första barn och läser. 

Nu har jag ingen hängmatta och jag är inte heller gravid, men det var trevligt att göra ett besök i Maria Weras värld genom Kvinnan på bänken. Det är, precis som förr, en mysig spännande läsning och jag uppskattar att det inte är massa blodiga detaljer. Visst påminner berättelsen om de tidigare, men för mig förstärker det bara det trevliga. Man känner sig hemma i berättelsen. 

Kriminalinspektör Jesper Ek blir stormande förälskad i en kvinna, som sorgligt nog blir blir mördad. Han blir anklagad för mordet. Maria Wern och hennes kollegor får givetvis inte utreda det hela eftersom Jesper är deras kollega, så polis från fastlandet kallas in. När Maria upptäcker att Jespers fall inte behandlas rättvist, så börjar hon utreda lite vid sidan om. Mitt i allt försvinner den unga prästen Alva. Hon har fått hot som hon inte tagit på allvar. Diakonen Ragnar är djupt oroad men varför har han gjort klippböcker om Alva?


Betyg: +3 av 5
-~-~-~-~~-~~-~-~-~-~-~-~-~-
Titel: 
Kvinnan på bänken
Författare: Anna Jansson
Serie: Maria Wern #19
Antal sidor: 305
Förlag: Norstedts
Utgivningsår: 2018
ISBN: 
9789113081656
Finns t ex hos: AdlibrisBokus
cdon

Inga kommentarer: