tisdag 15 maj 2018

Kärlekens magiska regler av Alice Hoffman

Jag tänker tillbaka på Kärlekens magiska regler med ett leende. Det är inte bara en magisk bok eftersom själva handlingen kretsar kring magi på ett naturligt och självklart sätt (och bara det är ju helt underbart), utan framför allt för att den är magisk bra. 

Faktum är att Kärlekens magiska regler är så bra att min snabba läshastighet blir ett problem. Jag vill ju inte att boken ska ta slut. Jag vill bara leva i familjen Owens värld länge, länge. Så jag måste göra läspauser så den räcker längre. Fast samtidigt är den så bra att det är svårt att lägga ifrån sig den och ta pauser. Jag får verkligen slita mig från boken. 

Handling: När Franny fyller 17 år blir hon inbjuden till mammans moster Isabelle. Deras pappa är inte alls glad över det, men mamman hävdar att kallar mostern så åker man. Det leder till att Franny åker dit med sin bror och syster. De får en sommar, där vanliga regler inte gäller och de lär sig om vilka de är.

Mostern  bor i en liten stad i Massachusetts där folk tar hjälp av släkten Owens magiska förmåga för saker som sjukdom och kärlek. De kvällar lampan på verandan är tänd är det många som kommer. Man vill utnyttja deras häxkonst. Men släkten Owens får också skulden för allt ont och man är rädda för dom. Sedan 1600-talet har det också vilat en förbannelse över släkten. Den man älskar dör. Kan syskonen undkomma förbannelsen?


Betyg: +4 av 5
-~-~-~-~~-~~-~-~-~-~-~-~-~-
Titel: Kärlekens magiska regler
Originaltitel: The Rules of Magic
Författare: Alice Hoffmann 
Antal sidor: 400
Förlag: HarperCollins Nordic
Utgivningsår: 2018
ISBN: 
9789150940138
Finns t ex hos: AdlibrisBokus
cdon

Inga kommentarer: