onsdag 28 februari 2018

Sherlock Holmes och den försvunna diamanten


Vad roligt med en Sherlock Holmes-bok för barn. Jag var helt galen i Arthur Conan Doyles böcker om Sherlock Holmes i mellanstadiet, men tror inte så många barn läser dom nu. Därför är det kul att den här boken kommit. En slags spinoff på Sherlock Holmes.

Sherlock Holmes och den försvunna diamanten har den de där ingredienserna från orginalböckerna som jag gillar, framför allt att Sherlock Holmes är ett under på att lägga märke till detaljer. Det fascinerade och inspirerade mig som barn och det fascinerar mig som vuxen också. Jag tror det kommer många barn kommer fastna för det också.


Jag gillar också formen på hur boken är upplagd. Det är bland annat berättande text, pratbubblor och blogginlägg. Det gör att det blir en mer fartfylld berättelse.



Sherlock Holmes är i denna bok ett barn som går på Baker Street skolan. Där går också hans vän Martha och även James Moriarity. John Watson börjar i bokens början i skolan och möter Martha och Sherlock. Han imponeras av Sherlocks förmåga att veta saker om honom utan någon berättar för honom. De försöker lösa mysteriet med en världsberömd diamanten Bergens stjärna, som stjäls från museet när klassen är på utflykt dit.

Boken passar från ca 9 år.

Betyg: 4 av 5
-~-~-~-~~-~~-~-~-~-~-~-~-~-
Titel: Sherlock Holmes och den försvunna diamanten
Originaltitel: Sherlock Holmes and the Disappearing Diamond 
Författare: Sam Hearn
Serie: Baker street skolan 
Antal sidor: 176
Förlag: Lind & Co
Utgivningsår: 2018
ISBN: 
9789177791102
Finns t ex hos: AdlibrisBokus,
cdon

Inga kommentarer: