lördag 17 februari 2018

Ragga som du shoppar

Jag vet redan nu att Ragga som du shoppar kommer att kvala in på 2018 års bästa böcker-listan. Jag skrattar så jag gråter och tvingar min sambo att lyssna på den ena roliga saken efter den andra. Det är en rapp humor i både dialoger och berättande text, som är helt oemotståndlig.

Lovisa arbetar på Butiken Friluftsliv & Fritid. Hon kommer ofta försent. Hon har en avdelningschef , Lukas, som hon avskyr. Här är ett utdrag ur texten:

08.52
Guide till en lyckad fickparkering: Parkera någon annanstans.

09.13
Lukad ger klockan på väggen en menande blick när jag stämplar in.
”Jag vet, förlåt, jag var tvungen att parkera och hittade inte...”
”Ingen ur...,” börjar Lukas, men hejdar sig. ”Vad då? Har du köpt bil?”
”Nä, jag har Linas.”
”Phew! säger Lukas överdramatiskt.
”Vad då phew?” Frågar Thomas som håller på att starta kassan.
”Fick hämta Lukas och Axel i Borås en gång”, säger jag.
”Luke påstår att jag kör lite aggresivt.”
”LITE?” ekar Lukas. ” Du hängde dig ut genom rutan och gav folk fingret i 170.”
”De körde väl lite långsamt”, säger jag lättsamt.
”Ja”, hånar Lukas. ”Riktiga idioter som sniglade sig fram i den rätta hastigheten! Jag svär, den dagen du skaffar bil slutar jag köra i Göteborg.”
”Den dagen jag skaffar bil blir du överkörd ändå.”
Thomas börjar gapskratts och Lukas ögon smalnar.
”Gå till jacksvdelningen.”

11.02
Klockan rör sig som en snigel på valium. Jag vågar inte smita från helvetesplaceringen heller för att Lukas kommer hela tiden och kollar att jag står kvar. 
As.

Lovisa är kär i Adrian (som arbetar i samma butik), men hon vågar inte ta steget utan försöker ge honom subtila ledtrådar, vilket har gått så där. Därför får hon ett råd av vännen Jessica på tjejmiddagen. Jag tycker det är briljant i sin liknelse. 

”Du måste byta raggningsmetod. Börja ragga som... typ som... som du shoppar!”
”Um... betala honom eller? Fråga Maja tveksamt.
”Nej, din idiot”, säger Jessica. ”Lovisa, hur köper du ett par nya skor?”
Jag rynkar pannan, Jessica suckar åt min förvirring, och fortsätter.
”Går du in i en butik, sätter dig i ett hörn och väntar på att de perfekta skorna ska promenera fram till dig? Slöprovar du fula skor du aldrig skulle köpa, för att de inte ska bli ledsna? Googlar du fram en massa fakta om skorna du gillar istället för att gå fram till dem?”
Jag svarar inte vilket får Jessica att le brett.
”Nä!” Säger hon triumferande. ”Det gör du inte. Du trippar rakt fram till de sexigaste, snyggaste skorna i butiken, och säger: Er vill jag ha! Kom! Precis så ska du göra med killar! Börja ragga som du shoppar! Så gör jag.”

Det som dock gör denna bok så fantastiskt är att den mitt i all humor tar upp ett svårt ämne: självmordsförsök och depression. Den gör det på ett lysande sätt. Tala om att skapa förståelse för det och hur man kan tänka och göra på ett enkelt och vinnande sätt. 

Så läs! Nu!

Betyg: -5 av 5
-~-~-~-~~-~~-~-~-~-~-~-~-~-
Titel: Ragga som du shoppar
Författare: Lin Jansson
Antal sidor: 347
Förlag: Bokförlaget Forum
Utgivningsår: 2018
ISBN: 
9789137151427
Finns t ex hos: AdlibrisBokuscdon

1 kommentar:

alekzandra sa...

Älskade också denna! Så himla härlig.