måndag 12 februari 2018

Det handlar om oss

Det finns en svensk unga vuxna-bok som du inte ska missa i år, nämligen Det handlar om oss. 

Det är en charmig kärleksberättelse om två tonåringar. De går båda gymnasiet, men har helt olika intressen. Malin är en hästtjej och Johan en ishockeykille. Båda har beslutat att satsa på sina sporter utan att låta någon kille/tjej komma ivägen. Malin har dessutom nyss flyttat till Östersund och tänker ta denna nystart på allvar. 

Men så får de syn på varandra den första dagen på gymnasiet efter sommarlovet och de blir förälskade. De förstår inte det självs till en början. Emma, Malins nya kompis, säger att Johan är en player och arbetar hårt på att Malin ska ignorera honom. Det är inte bara Emma som tycker att det är ett misstag om de blir ihop. Även Tessan, den tjej som Johan strulat med, tycker det och Jon gör sitt för att Johan och Malin inte ska få en chans tillsammans.

Efter att ha läst Det handlar om oss går man omkring med hjärtan i ögonen. Jag känner mig som en livs levande emojj. 

Den enda invändning jag har är att jag tycker att Johan är lite väl otrevlig i sitt sätt i början (svinig) och att jag tycker det är konstigt att inte fler reagerar och speciellt Malin. Men sen får man se en helt annan sida av honom och då blir detta den fina kärleksroman som den är.


Betyg: +4 av 5
-~-~-~-~~-~~-~-~-~-~-~-~-~-
Titel: 
 Det handlar om oss
Författare: Åsa Ringdahl
Antal sidor: 317
Förlag: Hoi
Utgivningsår: 2018
ISBN: 
9789176970577
Finns t ex hos: AdlibrisBokus
cdon

Inga kommentarer: