onsdag 6 december 2017

Den svavelgula himlen av Kjell Westö

När Finland firar 100 år som självständigt, så tyckte jag att det passar bra med en recension av denna enastående bok. Den svavelgula himlen skildrar land annat 60-talet, så bra att det känns som om det var då jag växte upp.

Miljö- och personbeskrivningar är så bra att jag faktiskt kommer ihåg hela scener kristallklart, fastän det var ett bra tag sedan jag läste boken. De har etsat sig fast i mitt minne.

Den Svavelgula himlen handlar om kärlek och vänskap, men även familjehemligheter. Från berättarjagets första möte med överklassonen Alex och genom livet.


Betyg: -5 av 5
-~-~-~-~~-~~-~-~-~-~-~-~-~-
Titel: Den svavelgula himlen
Författare: Kjell Westö
Antal sidor: 475
Förlag: Albert Bonnier förlag
Utgivningsår: 2017
ISBN: 9789100171636
Finns t ex hos: Adlibris, Bokus, cdon

Inga kommentarer: