måndag 27 november 2017

De kommer drunkna i sina mödrar tårar

De kommer drunkna i sina mödrars tårar är en dystopisk berättelse som är annorlunda i och med att den är skriven om ett dystopiskt Sverige ur en muslims synvinkel. Jag tycker om dystopiska böcker som denna eftersom de beskriver samhället som det är blandat med hur det skulle kunna bli.

De kommer drunkna i sina mödrars tårar är viktig eftersom det är så här det skulle kunna bli om vi inte tänker efter noga. Och det skulle inte gagna Sverige.

Den är viktig för att det får oss att förstå hur det känns att vara muslim idag. Den är viktig för att muslimer får en röst.

Johannes Anyuru skriver både poetiskt och rakt på.

Det finns så mycket som han skriver som jag skulle vilja citera.

"Hon var svensk genom att inte vara svensk."

"Du var svensk om svenskarna tyckte du var svensk, det var det vi lärde oss på värdegrundlektionerna. Jag var inte svensk eftersom jag var muslim och så. Men vem var egentligen den första svensken, som hade bestämt att de andra var svenskar? Han fanns inte, och där han borde stå fanns ett hålrum, ett hål inne i ordet svensk, som inland fick mina kompisars skrattande ansikten att likna masker klippta ur plast och papper."

"Den som inte drabbats av dödshot har inte sagt något väsentligt, säger Loberg och rättar till glasögonen."


Betyg: +4 av 5
-~-~-~-~~-~~-~-~-~-~-~-~-~-
Titel: De kommer drunkna i sina mödrar tårar
Författare: Johannes Anyuru
Antal sidor: 300
Förlag: Norstedts
Utgivningsår: 2017
ISBN: 9789113073132
Finns t ex hos: Adlibris, Bokus, cdon

1 kommentar:

Hanneles bokparadis sa...

en bok som stannar kvar länge