fredag 5 maj 2017

Monstret och människorna av Mats Strandberg och Sofia Falkenhem

Kan inte nog betona hur bra den här serien är. Hur geniala dessa böcker är och hur fint avslut Monstret och människorna är.

När jag läser boken känner jag in i skelettet hur bra boken är, men det finaste är vad de gör med mina barn. Den äldsta dottern läser högt för den yngre och jag blir högljutt bortmotad från barnens rum när jag försöker avsluta läsningen för att klockan är långt efter läggdags. De vägrar att sluta och jag får med en blandning av hot och muta bända boken ur händerna på dom. Även om mina barn är bokälskare, så är detta något som inte tillhör vardagen.

Det hela beror på hur bra Mats Strandberg komponerat ihop historien och hur väl Sofia Falkenhem tolkat den i sina bilder. En perfekt symbios. Det roliga är att det finns något for oss föräldrar med i historien.

Monstret och människorna är en spegling av dagens samhälle och för det älskar jag Mats Strandberg. Många vuxna är så rädda för andra vuxna, bara för att de inte ser ut som dom. De tror då att de är farliga, hur snälla de än är. Precis som med Frank och monsterna i triologin. I lilla Yrred så är människor rädda för monsterna, som inte alls är farliga utan bara annorlunda.

I Monstret och människorna handlar det också om att det startas ett MYS-parti. Det är ett parti som handlar on att få bort monsterna. MYS-partiet är det läskigaste av allt tycker mina barn. Det läskigaste för mig är att det partiet är inte hämtat bara från fantasin.

Det klart att barn ser vad de vuxna gör och då blir boken en tröst i det hela. Man måste inte tycka som de vuxna tycker. Man kan också påverka omvärlden. Därför är Monstret och människorna och de andra två böckerna så viktiga. Det skapar förutsättningar för att prata med barn om främlingsfienlighet och förändra framtiden. Därför borde i alla fall en av böckerna i denna triologi vara obligatorisk i skolan.

Det handlar också om att vara ensam och utanför och att sedan hitta sin plats och sitt sammanhang.

Dessutom är det hela förpackat i en vansinnigt spännande berättelse. Jag är lika nervös som barnen om hur det ska ordna sig. Så är Frank, Magnolia, Jason och de andra monstrerna är lätta att älska och ta till sitt hjärta. Bilderna gör det ännu lättare. Jag älskar illustrationerna och så gör mina barn. Ibland stannar de upp för att titta trots att det är så spännande att de bara vill fortsätta snabbt att läsa vidare. Bilderna är söta och samtidigt tuffa och jag älskar hur Sofia tolkat de olika personerna.

Böckerna är så bra att jag inte vågar berätta för mina barn att det inte finns någon planerad fortsättning eller någon ny serie som jag vet om. Vissa saker är det bättre att inte prata om. För husfridens skull. Men visst hoppas jag på att Mats Strandberg skriver fler böcker för barn och nästa gång för mellanåldern. Gärna antingen lagom läskiga eller så mot cirkeln-hållet. Det vore lycka!

Är du lärare så finns det numera en lärarhandledning till böckerna här



Betyg: -5 av 5
-~-~-~-~~-~~-~-~-~-~-~-~-~-
Titel: Monstren och människorna
Författare: Mats Strandberg
Illustratör: Sofia Falkenhem
Serie: Monstret del 3
Antal sidor: 165
Förlag: Rabén&sjögren
Utgivningsår: 2017
ISBN: 9789129692839
Finns t ex hos: Adlibris, Bokus, cdon


Inga kommentarer: