måndag 6 februari 2017

Min mamma är en terrier av Anette Skåhlberg

Jag tror det är viktigt att prata om döden med barn. Det går inte skydda barn mot den. Då gör man dom en björntjänst.

Pratar man med barn om döden så hamnar man oftast in på samtalsämnet vad de tror händer efter döden. Därför är denna bok en lite pärla, för att att den ger en version om vad som kan hända efter döden. Precis som Astrid Lindgren gav i Mio min Mio.

Jag tänker att denna bok är utmärkt för högläsning, för att då kan man prata om detta viktiga ämne med det barn man läser högt för.

Jag tyckte layouten var lite besvärande i början när det gällde radbrytningar, men den fina berättelsen gjorde att jag förlät den och snart inte tänkte på den. Dottern gillade väldigt mycket att typsnittet var så svart och tjockt. Hon sa det var lättare att läsa så. För mig kändes det ovant, men hade på känn att det kunde vara en fördel i barns ögon.

Dottern tyckte så mycket om Min mamma är en terrier att hon lyckades förhandla till sig mer lästid på kvällen. Hon var verkligen tagen av historien. "Den är så sorglig och så bra på samma gång."


Betyg: -4 av 5
-~-~-~-~~-~~-~-~-~-~-~-~-~-
Titel: Min mamma är en terrier
Författare: Anette Skåhlberg
Antal sidor: 261
Förlag: S.T.O.P Bok
Utgivningsår: 2016
ISBN: 9789188415103
Finns t ex hos: Adlibris, Bokus, Cdon

Inga kommentarer: