fredag 3 juni 2016

Tsunamin av Jenny Forsberg

Jag påverkades av Tsunamin, som de flesta svenskar i Sverige 2004. Det var därför med lite bävan som jag började läsa denna bok. Skulle den väcka en massa jobbiga känslor? Eller framför allt skulle den skildra den fruktansvärda händelsen, som Tsunamin var, på ett bra sätt?

Jag hade inte behövt vara orolig. Jenny skriver med ett flyt som gör att berättelsen böljar in i mig. Hon skapar karaktärer och skapar ett band mellan dom och mig som läsare som gör att historien kommer närmare. Hon bygger helt enkelt upp stämningen på ett utmärkt sätt. Jag gillar hur hon har flera historier på gång samtidigt och att de är så skilda från varandra men ändå knyts ihop.

Eftersom det är många som drabbades av Tsunamin både indirekt och direkt så är det ingen lätt uppgift att skriva en skönlitterär bok om detta. Det måste skildras med hänsynsfullhet och finess. Det är något som Jenny verkligen lyckats med.

Jag älskar att hon låter en grupp elefanter komma till tals i några kapitel. Jenny skildrar elefanterna på ett strålande sätt och på ett sånt insiktsfullt sätt att det känns som hon varit en elefant i ett tidigare liv. Detta ger ytterligare en dimension till boken och ger en fantastisk helhet.


Betyg: -5 av 5
-~-~-~-~~-~~-~-~-~-~-~-~-~-
Titel: Tsunamin
Författare: Jenny Forsberg
Antal sidor: 229
Förlag: Klartext
Utgivningsår: 2016
ISBN: 9789198248326
Finns t ex hos: Adlibris, Bokus, Cdon



Inga kommentarer: