tisdag 3 maj 2016

Årets bok: ett litteraturpris som du kan vara med och rösta fram

Bonnier Bokklubbar har nominerat böcker till årets bok. Det är ett litteraturpris som du kan rösta fram.

Jag upptäckte att jag läst rätt många av de nominerade böckerna. Det var kul! Jag kan absolut förstå varför dessa böcker är nominerade och rekommenderar varmt dig att läsa dom också. Jag har länkat till mina inlägg, så du kan läsa vad jag tycker om böckerna.

Detta gäller för de nominerade böckerna:
Boken ska innehålla en väl berättad historia sett till handling, karaktärer och miljö.
Den ska vara utgiven på svenska i Sverige (oberoende av förlag/egenutgivning) under maj 2015 – april 2016.
Boken ska tilltala en bred läsekrets samt ha en hög språklig kvalitet.

Röstningsperioden börjar idag – 3 maj – och avslutas 28 augusti.

Den som vill rösta på sin favorit kan göra det på:
www.aretsbok.se.

De nominerade böckerna är:
1. Anthony Doerr: Ljuset vi inte ser (Förlag: Bookmark Förlag)

2. Elin Olofsson: Gånglåt (Förlag: Wahlström & Widstrand)

3. Liane Moriarty: Stora små lögner (Förlag: Albert Bonniers Förlag)

4. Elena Ferrante: Min fantastiska väninna (Förlag: Norstedts)

5. Tana French: En hemlig plats (Förlag: Albert Bonniers Förlag)

6. Nele Neuhaus: Snövit ska dö (Förlag: Albert Bonniers Förlag)

7. Elizabeth Gilbert: Alma Whittaker (Förlag: Massolit Förlag)

8. David Lagercrantz: Millennium 4. Det som inte dödar oss (Förlag: Norstedts)

9. Martina Haag: Det är något som inte stämmer (Förlag: Piratförlaget)

10. Carin Hjulström: Kärlek sökes (Förlag: Forum Bokförlag)

11. Jojo Moyes: Arvet efter dig (Förlag: Printz Publishing)

12. Lars Mytting: Simma med de drunknade (Förlag: Wahlström & Widstrand)

Inga kommentarer: