måndag 4 januari 2016

Tyrannens barn av Anne-Cathrine Riebnitzsky

Tyrannens barn är den första boken på min läsresa jorden runt och en utmärkt start.

Det är en gripande historia om fyra syskon, som försöker hitta sätt att klara av sina två föräldrar under uppväxten.

Det är fadern som och modern som inte gör något åt det. Den snåla fadern som inte köper julklappar till barnen och mitt hjärta blöder när jag läser det. Modern som ibland hör bra saker och som man ibland bara vill ta åt sidan och säga att så där kan du ju inte bete dig. Så dessa rörande ögonblick när barnen på barns vis försöker ställa saker till rätta.

Återblickarna från barndomen blandas med nutid, då syskonen fått reda på att systern Marie försökt begå självmord och de reser hem.

Bildresultat för tyrannens barn
Jag fångades verkligen av Tyrannens barn. Den är skriven på ett sätt som gör den lätt att ta den till sig, trots det hemska. Den är skriven rakt på och berättar historien utan krusiduller.

Jag har tänkt mycket på den efter att jag slagit ihop boken efter sista sidan. Jag är säker på att den kommer stanna länge hos mig.



Betyg: +4 av av 5
-~-~-~-~~-~~-~-~-~-~-~-~-~-
Titel: Tyrannens barn
Originaltitel: Forbandede yngel
Författare: Anne-Cathrine Riebnitzsky
Antal sidor: 346
Förlag: Massolit förlag
Utgivningsår: 2015
ISBN: 9789187783661
Förlag: Adlibris, Bokus, Cdon

1 kommentar:

Paula i pörtet sa...

Hej, jag har precis läst ut denna bok och blev väldigt berörd, den grep verkligen tag i mig
Trevlig läshöst önskar jag dig, nu blir kvällarna kortare och mörkare och man får krypa upp i sin favoritläshörna igen