söndag 27 december 2015

Miniatyrmakaren av Jessie Burton

Vad härligt att läsa en berättelse som utspelar sig i 1600-talets Amsterdam. Jag älskar att läsa alla detaljer om den här tiden. Jag riktigt suger i mig de bitarna.

I övrigt så är berättelsen rätt mörk, men jag upptäcker att jag gillar det också. Det passar bra ihop.


Miniatyrmakaren handlar om Petronella som flyttar till sin nya make i Amsterdam. Det blir dock inte livet som hon föreställt sig. I huset bor makens syster, som har befälet över hushållet. Maken är generös, men drar sig undan hennes försök till intimitet.

Han ger henne ett stort dockskåp, som han uppmanar henne att inreda. Hon beställde tre föremål men får en massa saker som hon inte beställt. Föremål som är kusligt lika föremål som finns i huset. Och det fortsätter komma fler föremål, medan Petronellas liv trasslar till sig allt mer.

Betyg: 4 av av 5
-~-~-~-~~-~~-~-~-~-~-~-~-~-
Titel: Miniatyrmakaren
Författare: Jessie Burton
Antal sidor: 382
Förlag: Modernista
Utgivningsår: 2015
ISBN: 9789176454398
Förlag: Adlibris, Bokus, Cdon

1 kommentar:

Lena sa...

Den där verkar trevlig.