onsdag 21 oktober 2015

Min intervju med John Ajvide Lindqvist

Jag fick äran att få intervjua John Ajvide Lindqvist, som jag följt sedan han skrev sin första bok.


Hur kändes det att bli nominerad för Augustpriset?
- Jag blev enormt överraskad. Men av mina böcker så är den här den mest genomarbetade.  Den mest enhetliga.


Hur gör du när du ska skriva? Hur attackerar du skrivande?
- Jag utgår från agna inre bilder. När jag skrev Himmelstrand körde jag fast. Jag bestämde att jag måste skriva 3 sidor när jag sätter mig vid skrivbordet. Denna bok var det 2 sidors skrivande. Det behövde inte vara bra, men det skulle vara de där sidorna.


Vad skulle du inte kunna vara utan när du skriver och varför?
- Kaffe och cigarett. Celsius. Jag har ju bestämt att jag måste skriva 3 sidor. Det är ju när jag sätter mig vid skrivbordet. Men för komma dit till skrivbordet, så lovar jag mig en Celsius. Då sätter jag mig ner och då måste jag ju skriva. Dessutom blir jag piggare av det.


Vad skulle du ge för råd till elever i 10-11-års åldern som skriver?
- Det var svårt, men... om du påbörjat något så avsluta. Se till att historien bli färdig. Det finns så mycket påbörjade saker. Så många börjor.


Vad känner du kring att skriva barn- och ungdomsböcker?
- Om jag får en bra idé skulle jag kunna göra det.

Inga kommentarer: