tisdag 14 oktober 2014

Jobba med att få goda läsare

Jag har idag haft en inspirationsstund med mina kollegor. Jag har berättat lite om hur jag arbetar i klassrummet med att få goda läsare. Jag använder ett material som heter En läsande klass som stöd, eftersom det där finns färdiga texter att använda. Jag har länge arbetat med lässtrategier, eftersom jag mött på dem i samarbete med amerikanska pedagoger.

Det jag allra mest vill förmedla till mina kollegor är att det är viktigt att tala om alla sorts texter och att vi vuxna är viktiga förebilder. Jag använder lässtrategier i både matematik, engelska, bild, SO... Ja alla ämnen jag kan komma på. Till exempel arbetar jag med att lära eleverna Förutspå vad området eller texten kommer att handla om. Vilka knep man kan ta till. Börjar man ett nytt matematisk område kan man låta eleverna fundera över vad det kommer att handla om. Vi tittar på bilder, rubriker, bildtexter och texter. Varför gör jag då detta? Jo, det är lättare att arbeta med något om man har en förförståelse om vad det kommer att handla om. Det är lättare att läsa en text, där man vet vad den handlar om.

Om man ska lära eleverna hur de ska göra tänker jag att det är viktigt att visa hur man ska göra och sedan träna tillsammans med dom innan de prövar på egen hand. Men också att jag visar att jag själv använder de här strategierna för att själv förstå bättre och lära mig bättre. Jag stannar upp vid ord, när jag läser som är svåra och visar hur jag tar reda på vad de betyder. Jag stannar upp vid målande beskrivningar och jublar över dessa för att de lättare får mig att se bilder i mitt inre än om det inte hade varit målande. Jag sammanfattar texter tillsammans med elever. Jag ställer frågor om texterna och ger eleverna chansen att fundera ut egna frågor.

Dessutom visar jag vid deras tysta lässtunder att jag också är en läsande person. Jag tar en bok och sätter mig i soffan bredvid mina elever och läser jag med. Det räcker inte att säga att jag läser. Jag måste visa det. Jag brukar tänka på det man brukar säga:
"Barn gör inte som du säger, barn gör som du gör."
Om barnen ska tro mig när jag säger att läsning är viktigt och härligt, måste jag visa att jag tycker det!

Jag älskar att undervisa om läsning!



Inga kommentarer: